måndag 31 maj 2010

Ella och helgen

Det har varit en lugn men lite sjuk helg för lilla Ella.
I fredags började hon nysa och så fick hon sitt tonsillit-läte, som jag kallar det för. Det låter som att hon drar in en massa luft genom nosen och munnen, samtidigt som att nosen riktigt täppt av en massa snor. Men hon verkade må bra ändå så jag stirrade inte upp mig så mycket.

I lördags steg jag upp tidigt och efter kissrunda med ella, frukost och ett försök att se vacker ut åkte jag till Lomma Brukshundklubb för att vara med och titta på ett MH-test. MH står för Mentalbeskrivning Hund.. Då kollar man hur hunden reagerar på olika saker, tex. ett skramlande ljud, och sen kollar man hur hunden beter sig efteråt, om den blir lugn osv. Det var riktigt kul att se. Undra hur Ella hade reagerat, tror att hon hade börjat skälla, haha =)

När jag kom hem så gick jag och Ella en lång runda i bla. Pildammsparken. Det var riktigt mysigt för solen lös =)
Det blev även lite träning för hennes del för vi mötte 4 joggare på vägen och då ville hon självklart berätta för dem att det var INTE okej att springa på det viset. Men eftersom vi har tränat en massa på att det är inte okej för henne att skälla så vet hon om att hon inte får göra just det. Hon skällde faktiskt bara på den ena joggaren, och det var inte alls mycket. Hon har även slutat att vara stressad efter de har joggat förbi henne. Så vår träning har gett resultat och jag är riktigt stolt och nöjd över henne (och mig) =D

Men sen på kvällen märkte jag att hon började nysa mer och mer och tonsillit-lätet kom tätare. Så vi gick hem till mig kompis som är veterinär. Hon sa att det kan vara så att hon har noskvalster, eftersom hon nös. Men det förklarade inte tonsillit-lätet. Så hon tog en titt i halsen på Ella, och mandlarna var lite irriterade. Men inget som var direkt allvarligt.
Men Ella hade ingen feber och har inte haft det under helgen. Det har jag haft koll på, så Ella är nu van vid termometern, hehe.

I söndags sov Ella väldigt mycket och hon var inte alls sugen på att göra något. Förvisso kom vi hem 01 natten innan, så hon var nog lite trött pga det. Men hon var heller inte sugen på att gå ut. Fick släpa/bära ut henne så hon iallafall fick kissa. Men då skakade hon och ville bara upp i min famn. Så vi gick hem igen. Även då höll jag koll på om hon hade feber, men det hade hon inte. Hon hade inte druckit så mycket och äta var hon heller inte sugen på.

Lilla Ella blir bortskämd när hon inte mår så bra. Då får hon ligga på en kudde i soffan med min morgonrock över sig

Runt 21tiden på kvällen fick jag i henne lite soygurt, som hon älskar och hon drack även lite vatten. Men helst ville hon bara sova.

ZZzzzzZZzzzz

När vi vaknade imorse var vi båda nog lite chockade över att det redan var morgon. Och när det var dags att gå ut genom dörren gömde Ella sig under sängen, hehe, trotsig tonåring!
Nu idag på förmiddan har hon bajsat 2 ggr, hon har ätit och druktig ordentligt så hon börjar nog må bättre. I bajset såg jag även vita bitar av det godis som jag gav henne i lördags. Så nu misstänker jag att hon har haft en liten känslig/allergi-aktig reaktion mot godiset. Men varför hon nös vet jag inte, kanske är så att hon har noskvalster eller att hon är lite förkyld. Hon är än inte riktigt tillbaka till sitt riktiga "jag" än. Men hon mår mycket bättre, svansen är i allafall i normalläge =)


Idag på jobb har hon fått sova på en filt på mitt skrivbord. Då ligger hon mellan mina armar medans jag jobbar. Det är något som hon har fått göra sen hon var en liten liten valp, dock har det blivit färre gånger sen hon blev större, hehe. Men hon tycker att det är så mysigt.

Så här såg det ut när hon var mindre =)

2 kommentarer:

  1. Gud vad ni är duktiga med joggarna!
    Och lilla Ella, vad är hennes problem egentligen? Fett onödigt att göra sin mamma massa nervös hela tiden.

    SvaraRadera
  2. SÅÅÅÅÅ SÖÖÖÖTTT VILL HAAAA EN ELLA

    SvaraRadera