måndag 30 augusti 2010

Ella och veterinären

Idag klockan halv 3 åkte jag och Ella till Erikslust Veterinärklinik, som ligger på Köpenhamnsvägen. Det var första gången som jag var där, men min pappa och mamma var där några gånger innan med vår förra hund Stina.

Fick direkt ett bra bemötande och eftersom vi misstänkte noskvalster fick jag komma in direkt. Efter att ha fyllt i alla papper vägde jag Ella. 5,6 kg väger hon nu :) Hon har gått ner 0,2 kg sen innan sommaren ... så HA!! på er alla som tycker att Ella är tjock! =D En fullvuxen noffe ska väga runt 8 kg.

När veterinären kom in så klämde, tittade hon på Ella och ställde några frågor till mig. Det tog inte lång tid innan hon konstaterade att Ella har Kennelhosta. Hon lyssnade på hennes lungor och hjärta och när hon klämde på övre delen av luftstrupen så satte Ella igång att hosta. Hon förklarade att det är en irritation hon har och det är därför Ella hostade när hon klämde där. Jag fick ingen medicin mot detta för det är ett virus. Allt man kan göra är att låta hunden vila och ta det lungt.

Det konstaterades även att Ella har noskvalster. Well, om man nu kan ha en smittsam sjukdom så kan man lika bra ha två styckan. Jag fick utskrivet en medicin mot det, men jag kan inte börja behandla henne förrens hostan är över.

Hostan kan hålla i sig i ungefär en vecka till och sen börjar jag behandla noskvalstern. Detta innebär att Ella inte kommer att få gå på Agilitykursen fler gånger. Hon får stanna hemma men jag tänker gå dit och lära mig hinderna =D
Det är tre gånger kvar så även om hostan är över och jag har börjat behandlingen mot noskvalstern så tänker jag inte ta några risker. Vill inte smitta någon eller att Ella riskerar att bli smittad igen. Jag misstänker att hon har blivit smittad på brukshundklubben.

Och just eftersom det är så smittsamt så ska inte Ella eller Polly befinna sig på jobb samtidigt. Så imorgon, iallafall, ska Ella vara hemma hos mamma och pappa tills Pollys matte slutar jobbet, vilket är runt 2-tiden. Så Ella kommer inte att vara ensam så länge. Självklart går jag ut med henne på lunchen.

Det känns riktigt jobbigt det här. Att Ella är sjuk och att det är så smittsamt. Hoppas verkligen inte att Polly har hunnit blivit smittad - hon är ju bara 14 veckor gammal. Känner även mig så maktlös, att jag inte kan göra mer för Ella. Hon har nu ikväll fått 1/4-del bisolvon så hon ska få en hostfri natt.

Kärlek, gos, sömn och bisolvon är nog det enda jag kan göra för Ella för tillfället.


god natt

1 kommentar: