söndag 29 augusti 2010

Ella och helgen

Fredagen

Som ni läste i förra inlägget så var Ella inte så pigg på agilitykursen.
Och i fredags mådde hon inte heller så bra. Det blev värre under dagen och jag ringde och bokade en tid hos veterinären, fick en tid på måndag 14:30.
Veterinären som svara i telefonen misstänkte att det kunde vara noskvalster. Jag hade beskrivet symtomen och ljudet som Ella gjorde genom sin nos. Hon kallade det för ett trumpet-ljud.

Ella var väldigt hängig och slö, hon hade varken kissade eller bajsade under hela dagen. Klockan 16 kissade hon för första gången den dagen. Hon hade även drucktig väldigt dåligt under dagen så jag beslöt mig för att köpa blötmat till henne. Men Ella förtjänar endast det bästa så det fick bli kattmat =) Kattmaten innehåller bättre kött.


Ellas kvällsmat


Hon älskade det =)


När vi hade kommit hem från jobb märkte jag även att hon hade börjat hosta. Tog även hennes temp, och hon hade feber. Hon hostade en massa och sen var det precis som att hon klöktes. Så höll det på hela kvällen och hela natten. Varken jag eller Ella sov mycket natten mellan fredag och lördag.


Resten av kvällen spenderades i sängen så Ella skulle vila, vilket hon gjorde =)



Lördagen

Vaknade upp flera gånger under natten för Ella hostade och när det var morgon var vi båda väldigt trötta. Ella var dock den enda av oss som kunde somna om. Och sen sov hon hela förmiddan.


ZZzzzzZZZzzzz


Runt lunch vaknade Ella av att hon hostade en massa. Jag kände mig väldigt desperat och maktlös - undrade om hon verkligen kunde hålla ut tills måndag då vi ska till veterinären.

Jag ringde till djursjukhuset för att höra vad jag kunde göra för henne. De tipsade om Bisolvon, ett hostdämpande medel. Åkte sen iväg till ett apotek och köpte det. 1 tablett var för en hund på 20 kg så hon så det var bara att skära den redan lilla tabletten till 4 små bitar.

Ellas hosta dämpades och jag kände mig riktigt nöjd över att jag kunde iallafall göra nått för henne när hon nu mår dåligt.


När vi kom hem igen var det ännu mer gos i sängen :)


Söndagen

Natten mellan lördag och söndag sov vi båda två, hela natten utan några störningar =) Helt underbart.

Idag har jag även märkt att Ella har blivit mycket piggare och mer sugen på att dricka OCH gå ut på promenader. Hon är dock inte symtomfri, hon hostar och gör trumpet-ljud fortfarande. Men jag tror nog att en hel helg med att bara sova och gosa har gjort gott för henne :)


Till frukost(lunch) fick hon en härlig portion mat. Kattblötmat, sojakorv och torrfoder - hon tyckte det var riktigt smaskens!


Ska bli intressant vad veterinären säger imorgon. Undra om det är kennelhosta eller noskvalster - det kanske är båda =/


Ella har nu lagt sig till rätta och håller på att somna ... god natt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar