tisdag 26 februari 2013

Andra uppföljningen hos veterinären

Dagarna innan ett veterinärbesök mår jag alltid så himla dåligt. Ont i magen, spänner kroppen och tror det värsta. Men jag är ju så rädd att resultatet på de nya proverna ska visa att Ella har blivit sämre och kommer lämna oss.

I torsdags var det dags för en uppföljning hos veterinären där det skulle tas nya prover. Blodtrycket har gått ner till 150 och några andra värden såg bättre ut. Men proteinet i urinet låg på samma nivå som innan. Varför det inte går ner vet vi inte. Veterinären tycker att det är lite underligt att Ella mår så bra som hon gör trots de värden hon får på proverna. Men han ser det som ett bra tecken och tycker att vi ska kämpa in i det sista med denna sjukdomen. Det finns ingen anledning att ge upp.

Så nästa gång vi ska dit, om 4 veckor, ska det tas nya prover och även då ett ytterligare Borrelia-test för att se om den har försvunnit. Då kommer vi säkert även diskutera om det ska göras ett vävnadsprov på Ellas njurar för att få svar på exakt vilken sjukdom hon har så vi kan sätta in korrekt behandling.





Jag vågar inte hoppas på något. Jag vet hur ledsen jag kommer bli om det visar sig att hon har blivit sämre. Just nu får Ella sin medicin och vi tar en dag åt gången och försöker leva som vanligt. Men tankarna finns där, alltid. Jag vill inte förlora min lilla tös men samtidigt vill jag inte att hon ska behöva lida för att jag inte klarar av att förlora henne. Det som tröstar mig nu är att jag ännu inte behöver fatta ett sådant beslut.


Något annat som händer i lilla Ellas liv just nu är att hon och jag för tillfället bor i Köpenhamn hos min pojkvän. Jag håller nämligen på att renovera mitt badrum och vill verkligen inte bo hemma då. Så Ella och jag pendlar varje vardag och det går hur bra som helst  :)  Busschaufförerna i Köpenhamn tycker dock att jag ska trycka ner Ella i min handväska så jag har beställt en enkel hundväska på internet som jag ska ha Ella i.





Passade även på att beställa en ny jacka åt henne. Polotröjan värmer inte så mycket när det blåser och den nya jackan ska vara vind och vattentät så vi får hoppas på att den värmer bättre  :)  Hon fryser väldigt mycket just nu för hon har ju gått ner 1 kg sen hon blev sjuk. Så hon har inget fett på kroppen som värmer henne. Jackan och väskan bör komma nu i dagarna, tar en bild och lägger upp när de har anlänt  :)






4 kommentarer:

  1. Hej! Jag har läst din blogg ett tag och blev så ledsen när jag läste att Ella är sjuk!! Jag har också en liten hund och vet hur ledsen man blir när något händer dem. Hoppas Ella blir frisk snart. Kram Ida från Göteborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ida, vad trevligt att höra att det är fler än min mor och moster som läser bloggen :)
      Jo det är lite jobbigt just nu när Ella är sjuk och när man älskar någon så mycket blir man förkrossad när något händer dem.

      Ha en fin dag!
      //anna och ella

      Radera
  2. Har ni testat henne för levershunt? Mötte för några veckor sedan en ägare till en noffe som berättade att hunden varit väldigt sjuk med höga njur- och levervärden och dessutom positivt testad för fästingburna sjukdomar. Visade sig vara en missbildning på levern som kunde opereras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för tipset. Ringde min veterinär nu precis och bad dem att göra en anteckning om detta till Ellas veterinär. Får se vad han säger när vi ska dit på återbesök nästa vecka.

      Hoppas du får en fint dag!
      //anna och ella

      Radera